Begroting 2016

Begroting

Het is weer gelukt om een meerjarig, sluitende begroting te presenteren. Dit komt vooral door het realiseren van de circa 3 miljoen aan taakstellingen in de afgelopen jaren. Ook de precariobelasting, die met ingang van 2016 op kabels en leidingen wordt geheven draagt hieraan bij. Met het oog op de zorgvuldigheid bekijken we jaarlijks of het mogelijk blijft om die precario-opbrengst te realiseren. Er zijn landelijke ontwikkelingen om dit te gaan beperken.

Daarnaast kiezen we er voor om ook in 2016 geld vrij te maken voor incidenteel nieuw beleid, naast € 75.000 voor structureel nieuw beleid. Uitgangspunten zijn ‘visie, plan, geld’ en ‘elke euro telt’. De raad blijft kaderstellend en ook de inwoners kunnen input leveren. Immers, de ambitie is om onze dorpen vitaal te houden en waar mogelijk te versterken en daar kunnen inwoners ook hun steentje aan bijdragen. In de route op weg naar één Vijfheerenlanden gemeente is juist vitaal kernenbeleid een belangrijke pijler.

We bekijken voortdurend of kosten kunnen worden verminderd. Een voorbeeld daarvan is het terugdringen van wet- en regeldruk. Een vaak gehoorde klacht van inwoners op verjaardagen. Hier zit het spanningsveld tussen wat volgens de wetgeving verplicht is en wat de kansen zijn om de druk te verminderen. Nog dit jaar komen we met een plan van aanpak voor de vermindering van wet- en regeldruk, gericht op continue aandacht en acties om die te verminderen waar reëel mogelijk is.

Vanuit mijn portefeuille ben ik verantwoordelijk voor de regie op vermindering van wet- en regeldruk. De APV light is een mooi resultaat. De komende periode wordt hier bij nieuwe beleidsontwikkeling op ingezet: hoe kunnen we het proces zo efficiënt mogelijk organiseren. Met als bijvangst dat de kosten kunnen worden gereduceerd. En dan is de cirkel weer rond: elke euro telt.

Ik besef dat deze column veel over geld gaat. Maar ja, begroting en wethouder financiën, dan krijg je dat. Natuurlijk heeft Zederik veel ambities. Deze begroting is een goede basis om de ambities van Zederik te realiseren