Zorg

De VVD wil een gemeente waarin mensen zelfredzaam zijn en zich vrij kunnen ontplooien. Dat betekent ook dat mensen die (tijdelijk of permanent) niet volledig zelfstandig kunnen functioneren, ondersteuning behoeven. Voor een deel moet de gemeente die ondersteuning bieden. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Het uitgangspunt bij hulpverlening moet daarbij zijn: één gezin, één regievoerder, één plan.

De VVD is voorstander van het principe: de gebruiker betaalt. Binnen de wettelijke mogelijkheden is de VVD daarom voor het heffen van eigen bijdragen.

De VVD is voorstander van het decentraliseren van zorgtaken naar gemeenten. Het uitgangspunt dat de VVD hanteert is dat de gemeente regievoerder is en dat niet het aanbod van zorgproducten maar de cliëntvraag naar zorg centraal staat. De regiefunctie kan door de samenwerking met omliggende gemeenten efficiënt worden uitgevoerd, maar wel met de lokale inzichten.

Multi Functionele Accommodaties, buurthuizen of andere algemene ruimten vervullen eenbelangrijke functie in het “welzijnszorg” arrangement. Het zijn de voorzieningen waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten en ondersteunen. Wij vinden dat er in iedere kern een dorpshuis en/of buurthuis aanwezig moet zijn. Hierdoor is individuele zorg minder nodig.

De VVD vindt het belangrijk dat gebouwen, zoals scholen, dorpshuizen en verenigingsgebouwen, gemeentehuis slim worden benut, bijvoorbeeld gebruik door consultatiebureau, spreekuur arts, spreekuur voor de bank, bibliotheken etc.

Maatschappelijke stages vanuit het regionale onderwijs, moet slim worden benut. De gemeente faciliteert overlegstructuren tussen verenigingen, stichtingen en bedrijven om elkaar waar nodig te ondersteunen. Coaches om de jeugd te begeleiden worden ondersteund.

De zorgarrangementen worden in beginsel zo dicht mogelijk in de leefomgevingaangeboden. Periodiek spreekuur voor een zorgloket in elke kern.

De rijksmiddelen AWBZ en Jeugdzorg die over gaan naar de gemeente worden aangewend voor de WMO- en Jeugdzorg taken.