Samen sportief

Investeren in sport is een investering in de toekomst. Sporten draagt bij aan een gezonde levensstijl en helpt bij het leggen van sociale contacten. Hierbij is de VVD van mening dat de gemeente moet stimuleren dat sport voor iedereen toegankelijk is.
Bovendien is de VVD van mening dat de gemeentelijke verantwoordelijkheid zich beperkt tot breedtesport en tot sport voor mensen met een beperking.

De VVD stimuleert sportverenigingen, scholen en buitenschoolse opvang nauw samen tewerken om de schoolgaande jeugd zoveel mogelijk te laten bewegen. Wij vinden het van groot belang dat er een platform komt waarin verenigingen, stichtingen, bedrijven en de gemeente elkaar vinden om de leefbaarheid waar mogelijk te verbeteren.

De VVD ondersteunt het organiseren van sportevenementen om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met sport.

De VVD vindt dat sport en sportverenigingen toegankelijk moeten zijn voor mensen met een beperking. In het subsidiebeleid kan daarmee rekening worden gehouden.

De VVD vindt dat de gemeente bij de inrichting van haar openbare ruimte nadrukkelijkrekening dient te houden met het (her)inrichten van sport- en spelvoorzieningen zoals courtachtige voorzieningen (onderhoudsarm, hoogkwalitatief, slijtvast en sociaalveilig) voor de jeugd.

Via het subsidiebeleid wordt samenwerking gestimuleerd. Aan de gebruikers (zowel clubs als individueel) van sportvoorzieningen mag een redelijke bijdrage worden gevraagd. Dit kan in geld, maar ook in de vorm van vrijwillige arbeid. Initiatieven zoals de in 2013 gehouden Beursvloer voor lokale ondernemers en verenigingen bieden hiervoor de ruimte. Verenigingen verzorgen oud papier inzameling, maar kunnen ook groen onderhoud of andere activiteiten doen in ruil voor een stuk subsidie. Samenwerking naar een sportieve samenleving.