De gemeente Zederik geeft namens elke burger € 1.721,- (in 2012) op jaarbasis uit.
Of € 4.537,- per huishouden. (bron CBS).
De VVD is waar mogelijk voor verlaging van gemeentelijke lasten voor inwoners en ondernemingen. Het op orde krijgen van het huishoudboekje niet door lastenverzwaring maar door reduceren van de kosten.
De VVD wil zuinig omgaan met overheidsgeld. Niet meer geld uitgeven dan er binnenkomt. Geen lasten van nu doorschuiven naar volgende generaties. Want de VVD is zich ervan bewust dat iedere euro die de gemeente uitgeeft belastinggeld is.
Belastinggeld is verdiend door onze ondernemers en inwoners. Daarom wil de VVD steeds bekijken of wat we als gemeente doen nog zinvol en noodzakelijk is. Voordat we nieuw geld uitgeven, kijken we of het niet met bestaande middelen kan.
Strikte scheiding tussen gemeentelijke inkomsten en uitgaven. Structurele uitgaven dekken met structurele middelen: inkomstenmeevallers mogen niet worden gebruikt voor structurele extra uitgaven. Het financiële beleid moet doelmatig en efficiënt zijn.
Duidelijkheid voor onze inwoners waar het belastinggeld aan wordt besteed. Transparantiebetekent ook dat er bij noodzakelijke bezuinigingen voor de VVD geen enkele uitgavenposten van de gemeente onbespreekbaar is.
De VVD wil taken uitbesteden of samen met andere gemeenten uitvoeren als daarmee voordeel wordt behaald. Door goed georganiseerde samenwerking is de leefbaarheid in de kernen het beste gewaarborgd.
De VVD wil een kleine, krachtige gemeentelijke overheid. Het gemeentebestuur is er voor zijn inwoners, en niet andersom.
De VVD is voor minder regels (deregulering). Overbodige regels ontstaan ook doordat als een regel eenmaal is ingevoerd, deze het eeuwig leven lijkt te hebben. De VVD wil dat tegengaan door voortaan bij iedere nieuwe regel vast te leggen hoe lang deze geldig is.
De VVD staat voor een dienstbare gemeente. Een digitaal loket dat 24 uur per dag open is, is voor de VVD vanzelfsprekend. De diensten en producten die de gemeente aanbiedt hebben een scherpe prijs/kwaliteit-verhouding.